تشریح چشم انداز خط دریابندر از زبان مدیر عامل شرکت
تشریح چشم انداز خط دریابندر از زبان مدیر عامل شرکت

مدیر عامل شرکت خدمات دریایی و کشتیرانی خط دریابندر در گفتگو با ماهنامه بندر و دریا به تشریح وضعیت کنونی  و چشم انداز پیش روی شرکت پرداخت.

بنا به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات دریایی و کشتیرانی خط دریابندر به نقل از ماهنامه بندر  و دریا، شرکت‌های خدمات دریایی و کشتیرانی در ایران، به‌عنوان شرکت‌هایی سودرسان به منافع ملی مطرح هستند و مجموعه فعالیت‌های آن‌ها نقشی مهم و اساسی در جامعه‌ی دریایی ایفا می‌کند. در این‌ میان می‌توان شرکت «خدمات دریایی و کشتیرانی خط دریابندر» را یکی از این شرکت‌های فعال نام برد. این شرکت شناخته‌شده که کار خود را از اواخر دهه‌ی 70 شمسی آغاز کرده، تاکنون با به‌کارگیری نیروهای زبده و تجهیزات بروز خدمات ارزشمندی را در حوزه‌ی دریایی ارائه کرده است. عملیات اجرایی از جمله عملیات لایروبی و هیدروگرافی، جست‌وجو و نجات، راهبری شناورها، تامین شناورهای خدماتی، یدک‌کشی، سالویج، حمل کالا و مسافر و خدمات کشتیرانی از جمله خدمات این شرکت به شمار می‌رود. آی‌هان رهبر سعادت، مدیر‌عامل شرکت «خدمات دریایی و کشتیرانی دریابندر»، در این گفت‌وگو، علاوه بر اشاره به تاریخچه فعالیت‌های   شرکت در زمینه‌های گوناگون و شرح اقدامات موثر کارشناسانه در بنادری چون آستارا، فریدون‌کنار، کیاشهر، نوشهر و دیگر بنادر کشور، درباره‌ی افق و چشم‌انداز خط دریابندر نیز توضیحاتی داده است.

کمک به شرکت‌های دیگر در زمینه تامین نیاز شناورها، برنامه‌ریزی برای تعمیرات دوره‌ای شناورها، ایجاد سازوکار مناسب برای چرخش کار بنادر در دوره تحریم،  برنامه ریزی به منظور خرید شناورهای کابل‌گذاری، تهیه تجهیزات اجرا و تعمیر خطوط لوله و…، دیگر مواردی هستند وی به‌عنوان برنامه‌های آتی شرکت به آن‌ها اشاره کرده است.

شرکت «خدمات دریایی و کشتیرانی خط دریابندر» فعالیت جدی و حرفه‌ای خود را از چه سالی و با چه هدفی آغاز کرده و در چه زمینه‌هایی فعال است؟

شرکت «خدمات دریایی و کشتیرانی خط دریابندر» در سال 1379 از سوی شرکت «تایدواتر خاورمیانه» تاسیس شد و از سال 1380 با خرید سه فروند یدک‌کش و دو فروند بارج دو هزار تنی، ارائه خدمات در حوزه   دریایی را به‌صورت رسمی آغاز کرد و در ادامه با اضافه‌شدن دو فروند یدک‌کش از نوع ASD به ناوگان دریایی خط دریابندر، انجام پروژه‌های خدمات‌رسانی به سکوهای نفتی در فهرست خدمات این شرکت جای گرفت. پس از این برهه، ورود به حوزه لایروبی و هیدروگرافی در دستور کار قرار گرفت و با اجرای پروژه راهبری لایروب هاپرساکشن یاسین در بندر انزلی، خط دریابندر به‌صورت رسمی پا به این حوزه گذاشت. در گذر زمان این بخش به یکی از حوزه‌های اصلی ارائه خدمات شرکت تبدیل شد. همچنین شرکت دریابندر با تربیت کادری مجرب و فراهم‌سازی امکانات وسیع ازجمله کرین‌بارج و تجهیزات غواصی و سایر ملزومات عملیاتی، فعالیت در حوزه سالویج را آغاز کرد و به اجرای پروژه‌های بزرگی ازجمله خارج‌سازی مغروقه پرتوان در بندرعباس و نصب جکت در حوزه نفتی رشادت پرداخت. در عین حال خط دریابندر از ابتدای دهه 90 شمسی با ورود به پروژه‌های جست‌وجو و نجات در بنادر شمالی و جنوبی کشور، به شرکتی شناخته‌شده در این حوزه تبدیل شد.

 

همان‌طور که اشاره شد، خدمات لایروبی و هیدروگرافی، جست‌وجو و نجات دریایی، تهیه تجهیزات و خدمات کشتیرانی و دریایی ازجمله فعالیت‌های شماست. این فعالیت‌ها بیشتر در کدام‌یک از بنادر و استان‌های ساحلی صورت می‌گیرد؟

درحال‌حاضر لایروبی نگهداری بنادر شمالی کشور شامل بنادر انزلی، آستارا، نوشهر، فریدون‌کنار، نکا، امیرآباد و کیاشهر از سوی خط دریابندر به اجرا درمی‌آید. همچنین در برهه کنونی، عملیات جست‌وجو و نجات در بنادر انزلی و امیرآباد در اختیار شرکت دریابندر قرار دارد و اخیرا نیز شرکت در مناقصه جست‌وجو و نجات مجتمع بندری شهیدرجایی برنده شده که به‌زودی فعالیت‌های خود را در بندر مذکور آغاز خواهد کرد. در حوزه راهبری شناورها و تامین شناورهای خدماتی، عمده فعالیت شرکت، ارائه خدمات به شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز ازجمله شرکت نفت فلات قاره و پایانه‌های نفتی ایران در جنوب کشور به‌ویژه جزایر خارک و لاوان و همچنین بندر عسلویه به حساب می‌آید.

 

قرارگرفتن در این موقعیت تا چه حد به امکانات مربوط می‏شود و چه میزان از آن مربوط به حوزه‏های دیگر غیر از کار شماست؟

در حوزه قراردادهای منعقدشده با سازمان بنادر و دریانوردی، تامین امکانات و تجهیزات از سوی سازمان صورت می‌گیرد و وظیفه تامین قطعات یدکی با این شرکت است، اما در حوزه تامین شناورهای خدماتی، ناوگان ملکی خط دریابندر به ارائه خدمات به مشتریان می‌پردازد. در مجموع فعالیت‌های شرکت خط دریابندر نیز همانند دیگر شرکت‌های فعال دریایی، تحت تاثیر فضای کلی اقتصاد کشور و همچنین سیاست‌های نهادهای حاکمیتی متولی این حوزه به‌ویژه سازمان بنادر و دریانوردی است.

 

برای توسعه فعالیت خود، تا چه اندازه به بهره‌گیری از توان فنی و مالی شرکای خارجی نیاز دارید؟

به منظور تنوع‌بخشی به فعالیت‌های شرکت خط دریابندر، توسعه ناوگان دریایی باید به‌صورت جدی در دستور کار قرار گیرد که مسلما گسترش ناوگان با حضور شرکای خارجی به میزان ملموسی تسهیل خواهد شد. در عین حال برای تامین تجهیزات و قطعات یدکی شناورهای ملکی نیز حضور شریک یا تامین‌کننده خارجی بسیار راهگشا خواهد بود. همچنین پیش‎تر عنوان شد که در پروژه‌های واگذارشده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، امکانات و تجهیزات تخصصی لازم از سوی سازمان مذکور در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد که مسلما برای تامین نیازهای این شناورها همانند شناورهای ملکی به قطعات یدکی، ارتباط با شرکت‌های خارجی مسلما به شرکت‌های داخلی فعال در این پروژه‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

 

اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت شما برای توسعه‌ی فعالیت‌های شرکت و البته همکاری در دیگر پروژه‌های مرتبط بندری چیست؟

در کوتاه‌مدت تمدید قراردادهای فعلی شرکت در حوزه لایروبی و هیدروگرافی، تجسس و نجات و تامین شناور برای کارفرمایان حوزه نفت و گاز در کانون توجه ما قرار دارد. همچنین اقدماتی همچون تامین اعتبار و تقویت بنیه مالی در راستای گسترش زمینه‌های فعالیت و همچنین برنامه‌ریزی برای تعمیرات دوره‌ای شناورها و تجهیزات شرکت ازجمله اهداف دریابندر در میان‌مدت خواهد بود. در افق بلندمدت، اصلی‌ترین اولویت ما توسعه ناوگان دریایی متناسب با نیازمندی‌های کارفرمایان فعال در حوزه نفت و گاز به حساب می‌آید. ورود شناورهای جدید از نوع ASD، AHTS وSuplly Vessel برای توسعه فعالیت‌های شرکت از اهمیت شایانی برخوردار است.

 

آیا شرکت شما برای انجام فعالیت‌های روزانه با چالش‌هایی هم مواجه هست؟ در این صورت چه مواردی می‏تواند به رفع این چالش‏ها کمک کند؟

همانند بسیاری از شرکت‌های دریایی، خط دریابندر نیز با چالش‌های متعددی در حوزه کسب و کار خود روبه‌رو است و شرایط اقتصادی و فشار تحریم‌ها نیز بر تعداد چالش‌ها به میزان معناداری افزوده است. در زمینه مطالبات مالی، پرداخت‌های نامنظم کارفرمایان، مشکلات عدیده‌ای را پیش روی شرکت قرار می‌دهد. همچنین تداوم تحریم‌های اقتصادی نیز انتقال وجه بین‌المللی را بسیار دشوار کرده که همین امر تاثیرات منفی شدیدی در حوزه تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت پدید آورده است. بدیهی است که یکی از اصلی‌ترین عوامل بهبود فضای کسب و کار، رفع تحریم‌های اقتصادی به حساب می‌آید و در صورت وقوع این امر و کاهش فشارهای اقتصادی بر کارفرمایان، مشکلات مربوط به مطالبات از این شرکت‌ها نیز می‌تواند تا حدی مرتفع گردد.

 

در مورد تجهیزاتی که مورد استفاده شرکت شماست توضیح دهید.

ناوگان دریایی ملکی خط دریابندر شامل شناورهای خدماتی گوناگونی می‌شود. شناور دریابندر 2 از نوع شناور یدک‌کش ساده بوده و دریابندر 3 و دریابندر 4 نیز یدک‌کش‌هایی از نوع ASD به حساب می‌آیند. در عین حال دریابندر 5، یدک‌کش خدماتی ـــ تدارکاتی به شمار می‌رود و دریابندر 6 نیز یدک‌کشی از نوع مولتی‌کت است. بارج دو هزار تنی نصر 823 نیز یکی دیگر از تجهیزات ملکی شرکت به حساب می‌آید. ازجمله تجهیزات استیجاری در اختیار شرکت نیز می‌توان به قایق‌های جست‌وجو و نجات و همچنین لایروب‌های کاترساکشن، هاپرساکشن و گراب‌دار اشاره کرد.

 

لطفا در مورد دیگر پروژه‌های دریایی خود توضیح دهید.

درحال‌حاضر مذاکرات فشرده‌ای با تعدادی از کارفرمایان حوزه نفت و گاز در جریان است و قصد داریم به غیر از تامین شناور‌های خدماتی در این حوزه، پا به عرصه پروژه‌های EPC بگذاریم. در این زمینه خرید تجهیزات تخصصی ازجمله شناورهای کابل‌گذاری، تجهیزات اجرا و تعمیر خطوط لوله باید در دستور کار شرکت قرار گیرد. در راستای نیل به این اهداف نیز می‌باید روش‌های کارآمد تامین مالی را مد نظر قرار دهیم.

 

چنان‏چه سخن ناگفته‏ای مانده است بفرمایید.

در شرایط دشوار کنونی به‌شدت نیاز است که کارفرمایان پروژه‌های دریایی در زمینه واگذاری پروژه‌ها و پرداخت دیون خود به پیمانکاران، انعطاف بیشتری به خرج دهند. در عین حال در ارتباط با پروژه‌های حاکمیتی همچون پروژه‌های مرتبط با سازمان بنادر، نیاز به تجهیزات به‌روز بسیار احساس می‌شود و به نظر می‌رسد که دولت می‌تواند با سرمایه‌گذاری در حوزه تامین تجهیزات متناسب با نیازهای بنادر، روند اجرای این‌گونه از پروژه‌ها را تسهیل کند. در عین حال بوروکراسی اداری طاقت‌فرسا در بعضی از حوزه‌ها و عدم هماهنگی واحدهای ستادی برخی از ارگان‌ها دخیل در اجرای پروژه‌ها، عرصه را برای فعالیت اثربخش شرکت‌ها تنگ می‌کند و تاثیرات منفی معناداری بر روند فعالیت‌ها می‌گذارد.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست